„Nem tudjuk ezt másképp csinálni?”,
valószínűleg ez Pierre Cardin küldetése lenne, ha kérdésként fogalmazták volna meg. Forradalmi szelleme ebben a kérdésben rejlik, amelyet a tervező elvben nagyon gyakran feltett. Pierre Cardin jött, látta és felfordította – nem csak a jelenlegi divatot, hanem az egész ipart és végső soron, vállalatokat a világ minden tájáról.
Már jóval a világkörüli turnéja előtt, az elismert tervező, akinek megengedték, hogy olyan államfőkkel, mint Gorbacsov vagy Fidel Castro vagy akár a pápával is kezet fogjon, Pierre Cardin először Olaszországból Franciaországba költözött. 1922-ben született mint Pietro Costante Cardin néven, a velencei faluban, San Biagio di Callaltában. A szegény borászok családjának kilenc gyermeke volt. Már egészen fiatalon, Pietro idősebb testvéreinek kellett vállalniuk a mezőgazdasági élet fizikai terheit, az olasz napon. Pietrót is ez a sors fenyegette, amíg Mussolini rendszere hatalomra nem került. 1924-ben a család a fasizmus elől menekült Franciaországba, ahol a bambino Pietro le petit Pierre lett.
Nincs sok magánjellegű dolog a szokatlan tervezőröl, aki szeretett rejtélyes maradni. Ezért nincs is Pierre Cardin életrajz. Saját kijelentése szerint, az útja meg volt határozva, még gyerekként varrott babáknak ruhákat. 14 éves korában, amikor iskolába járt, „divattervezővel” válaszolt a karrier-törekvéseivel kapcsolatos kérdésekre, anélkül, hogy tudta volna, mit jelent ez valójában. Két évvel később elhagyta családját, hogy Párizsba költözzön. A második világháború alatt, a Francia Vöröskeresztnél dolgozott, ahol megtanult szabni. Mivel tehetsége itt is beigazolódott, gyorsan megtalálta, amit keresett, amikor új munkáltatót keresett: A PAQUIN divatházban a fiatal tehetség jelmezeket tervezett a Szépség és a Szörnyeteg című színdarabhoz.
Iskolai végzettség nélkül, de lendülettel és cselekvési kedvvel felszerelve, Pierre Cardinnak sikerült szállást találnia Christian Diornál, akivel szoros együttműködésben 1947-ben kidolgozták az “New Look” projektet. Az új megjelenés a lekerekített vállak, a megfeszített derék és a nagyon bevont szoknya volt. Később, Cardinnak fel kellett fordítania ezt a divatot is, de saját emancipációjának részeként, elvált Diortól. Cardin mindig is szerette a szabadságot, és már nem akarta, hogy korlátozzák a fejlődését. Ezen kívül, magasabb dolgokra vágyott, és meghallotta az első hegedűt. Nem sokkal később, 1954-ben kiadta első saját gyűjteményét, és négy évvel később szenzációt váltott ki az úgynevezett Bubble Dress ruhával.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Sokoldalú látnok és demokrata tervező
Cardin a következő évtizedben sem tartott vissza semmilyen újítást. A nagyobb tiltakozások ellenére, párizsi haute couture-t hozott az utcákra, és most minden nő számára divatot teremtett. Ami korábban a magas társadalom számára volt lefoglalva, azt most egy lényegesen nagyobb réteg számára hozzáférhetővé kell tenni. “Miért tervezünk olyasmit, amit a pódiumon kívül senki sem visel?” – kérdezte Cardin, ezzel demokratizálva a divatipart. Az elit haute couture házak ekkor elhatárolódtak a feltételezett lázadóktól. Ettől kezdve, a divatbemutatóinak nem volt szabadott egyidejűleg zajlaniuk azokkal a házakkal, amelyek hivatalosan jogosultak voltak magukat haute couture-nak nevezni a párizsi Chambre Syndicale de la Haute Couture divatszövetség részéről. Cardint hirtelen a divatipar első szocialistájának tekintették, aki úgy érezte, hogy Párizs ellene van. Régi barátja, Yves Saint Laurent új ellenséggé vált.
„Én soha sem mentem a divat után. Én csináltam őt.”
Ha távolról nézzük Pierre Cardin karrierjét, az sokkal inkább evolúciónak bizonyul. Mert valódi modernizációkra, nem pedig ideiglenes felborulásokra törekedett a divattervező. Amit kiváltoztatott, az megmaradt és tovább fejlődött. Ily módon, sok olyan mérföldkő jött létre a divatban, amelyek tartósan hatnak. Cardin volt az első tervező, aki férfikollekciót készített, és újabb botrányt okozott. Míg az akkori divatipar öltöny viselői megrázták a fejüket, és a jelenet jórészt elfordult tőle, diákokat vett fel, akik beleegyeztek, hogy bemutassák terveit. Még maga Cardin is beállt modelként, és nagy színházrajongóként élvezte, hogy új szerepbe kerül. Ha egyedül vagy, akkor bátorságod kell legyen, hogy döntéseket hozzál.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Cardin nemzetközi befolyást szerzett mindenekelőtt a modellek kiválasztásának diverzifikálásával. Előtte egyetlen tervező sem repült Japánba, hogy modelleket találjon. Általában, senki nem mert korábban Ázsiában divatot csinálni. Kína éppen túl volt a kulturális forradalmon, és a Szovjetunióban csak egyenruhát viseltek. Divatjaival és vonalaival teljesen új világot nyitott mint divat nagykövet ezekben a homogén társadalmakban. A kínai nagy falon tartott divatbemutatójának képei körbejárták a világot.
Eltekintve attól, hogy Cardin kollekcióit ázsiai és fekete modellek is bemutatták, a feminista a divat révén, a nők szexualizációját is ellensúlyozta. Merev vállakkal és szoros derékkal adagolva szabadította fel a női testeket, amelyekbe viselőinek mindig be kellett szorulniuk. Laza és viszonylag széles sziluettjei már nem hangsúlyozták a női alakot, és így nemcsak a mozgás szabadságát kínálták, hanem a nemi-politikai szempontú szabadságot is. Ez a szabadság sok nő önbizalmát növelte, és valószínűleg manapság megkapná az #empowerment hashtaget.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
A jövő divatja és bútorjai
Cardin tanítványa, Jean Paul Gaultier, egyszer azt mondta első munkáltatójáról: „Pierre Cardinnak köszönhetően tudom, hogy minden lehetséges.” Úgy tűnik, hogy Cardin már régóta tisztában volt ezzel, mert az autók és a repülőgépek között nem volt semmi, amit a látnok már ne tervezett volna meg. Legalább sok értékes, jóképű dolognak adta kézírását, és így biztosította, hogy neve senki számára ne legyen ismeretlen. Tehát nem meglepő, hogy a diákok az egyik vizsgán “Pierre Cardint” írtak a válaszmezőbe, amikor a francia elnökről kérdezték őket.
Az 1970-es és 80-as években a szemüvegipart nem kímélték Cardin avantgárd tervei. Hogy őszinte legyek, sürgősen szükség volt rá. Mivel Cardin előtt csak fekete és arany szemüvegkeretek voltak kaphatók, a legnagyobb érzelem mindkét szín kombinációja volt. Elsőnek a futurisztikus Pierre Cardin napszemüveg és Pierre Cardin látószemüveg hozott új lendületet az optika világába. A Disruptor csak kis mértékben befolyásolta a szemüvegek alakjának és színeinek világának felületét. Mivel tervei teljesen más szférákban lebegtek a dolgok felett. Nem véletlen, hogy a PC-logóval ellátott népszerű modelleket ma Evolution 5-nek vagy Evolution 6-nak hívják.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Pierre Cardin bútorjai is mintha az űrből jönnének. Ez a támasz nem volt monetáris jelentőségű Cardin számára, mert alkotásai inkább kollektív tárgyak, mintsem mindennapi használatra. De a Pierre Cardin Home kollekcióinak megtervezése egy újabb kifejezési módként szolgált – és ez számára a világot jelentette. Élvezte bútorjai minden kiállítását, és Cardin legnagyobb megtiszteltetésének nevezi az Académie des Beaux-Arts felvételét (fotel kategóriában).
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Parfüm, törölköző és mindenféle háztartási cikk is következett. Cardinnak még saját színháza is volt, amelyben ismeretlen rendezőknek és színészeknek adott lehetőséget arra, hogy nagyok legyenek. A világhírű Maxim étterme csak Cardin belépése után lett lánc. A design régi, de fáradhatatlan nagy gondolkodójának egyik utolsó ötlete egy velencei torony volt, amelyet már nem tudott megvalósítani. Pierre Cardin nagyon szeretett volna 100 éves lenni, kettőt kihagyot. Egy hete hunyt el Neuilly-sur-Seine-ben, 98 évesen.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an