A Versace azon kevés márkák egyike, ahol még merész logó nélkül is azonnal látható, hogy melyik tervező készítette az illető ruhadarabot vagy kiegészítőt. Ikonikus minták, idézetek a mitológiából és a barokkból, valamint a Medúza fej, mint a Versace logója – az olasz luxusmárka kultikus. De vajon milyen üzenetet akart közvetíteni Gianni Versace a Medúzával? És hogyan alakította ki egyedi stílusát? Íme a Versace szimbólumvilágában tett túránk!
Elbűvölő szépség: Medúza mint Versace logó
Amikor Gianni Versace 1978-ban megalapította divatmárkáját, egyszerűen a nagybetűs nevét használta a márka logójaként. Eddig olyan… unalmas. A Versace vonzódása az antikvitás iránt az évek során egyre erősödött, így 1993-ban a márka védjegyévé vált az összefonódott Medúza-fej. De miért Medúza? Hát nem volt egészen állatias? Egészen egyszerű: a görög mitológiából ismert Gorgó egy olyan elbűvölő szépségű nő volt, aki mindenkit magával ragadott maga körül. Akárcsak Versace divatja.
Az a tény, hogy Medúza kígyóhajú volt, és a tekintete kővé változtatta az embereket, talán nem tette őt szimpatikussá, de annál hatalmasabbá és kívánatosabbá tette. Egy olyan divatcég tökéletes képviselője, amelynek célja a vágyak felkeltése. Szerencsére, a modern korban senkinek sem kell félnie a megkövesedéstől.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Mítoszok és minták – a legendás Versace-stílus
Persze, a Medúza, általában fényűző arany színben, a végső nyom arra, hogy a milánói divatbirodalom Versace napszemüvegjeivel és/vagy It-táskáival van dolgunk. De a Versace szimbolikája ennél sokkal mélyebbre nyúlik. Gianni Versace imádta a barokk fényűzést, a túláradást és a design elemeit, amelyekkel nap mint nap találkozott szülővárosában, Milánóban a házak és terek homlokzatán. Divatja számára ezeket feltűnő mintákká alakította át, állatias és geometrikus szimbólumokat kombinált, leopárdokat és oroszlánokat tekercsekkel és klasszikus görög banderollal fonott össze, láncokat, kulcsokat és virágokat kevert össze, hogy egy új, önálló egészet hozzon létre. A színek tekintetében a tervező a pompás aranyra és az olyan színekre támaszkodott, mint az erős vörös vagy a kék. A történelem, a művészet és az építészet e kombinációja egyedülálló volt és még mindig az.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Versace-Mánia: Megszületett a hype
A Versace logó és a minták a 80-as években új korszakot indítottak el, amelyet a szigorú tűcsíkok és pöttyök jellemeztek. Hamarosan nem csak a magas divatot jelentették meg a színes Versace-nyomatok, hanem az ikonikus logóval ellátott tapétákat, tányérokat, táskákat és pólókat is. Aztán jöttek a parfümök, az ékszerek és még a sportruházat is. A Versace híres “The Greek” mintájú nadrágjaira egyes rapperek még a normál nadrágjukat is a szekrényben hagyják.
Versace divattervező kollégái, például Giorgio Armani, Valentino vagy Gucci számára, akik inkább a klasszikus eleganciát vagy a flancos lovas stílust szerették, Versace fellengzős tervei vulgáris borzalomnak számítottak, de a divathoz értő tömegek imádták a “neobarokk mester” stílusát. Megrohamozták a Versace-butikokat Milánótól New Yorkig, az ingektől az öltönyökig mindent megvettek, ami nem volt leszögezve, és Gianni Versace-t egy olyan birodalom urává tették, amely ma már szinte minden árkategóriát lefed, különböző almárkákkal, mint a Versace Jeans Couture vagy az Atelier Versace.
Donatella Versace – ikon és gondozó
Miután Gianni Versace-t 1997-ben, máig tisztázatlan okokból, az utcán lelőtték, nővére, Donatella vette át a cég kreatív irányítását. Gianni dekadens, extravagáns stílusát folytatta kollekcióiban, de hosszú szűkös időszakot kellett átvészelnie, mire a márkát visszahozta korábbi fénykorába.
Néhány éve a legendás Versace-mintás fekete-fehér-arany színű ruha ismét az influencerek kedvence – Donatella Versace pedig már régóta maga is nemzetközi stílusikonná vált.
Versace szemüvegek – barokk, merész, elbűvölő
A Versace napszemüvegek és Versace szemüvegek talán nem rendelkeznek állatmintákkal vagy nagyméretű nyomtatványokkal, de a Versace nem lenne Versace, ha a karokat nem takarnák olyan díszítő elemek, mint a Medúza arany Versace logója vagy a legendás “The Greek” minta. Az erőteljes formák és a keretek lendülete könnyedén hozza az ősi szimbólumokat az itt és mostba. Egy jellegzetes stílus, amelyet az olasz divatház a legnagyobb tökéletességgel él ki. Ha szereted a misztikus, gonosz és fényűző dolgokat, akkor a Versace-val sosem fogsz tévedni.