Aligha van még egy divattervező, aki annyira közel áll az aláfestéshez és a feltűnő hatásokhoz, mint Tom Ford. A texasi mindenes világhírű lett a tökéletesen illeszkedő fekete öltönyökről és a túlburjánzó bling-blingről egyaránt. Elegáns napszemüvegei és szemüvegei mindenhol klasszikusnak számítanak – és emellett filmrendezőként is rendkívül sikeres. A kérdés csak az, hogy ez az ember mikor alszik.
Texasból Milánóba
De legalább erre a kérdésre nagyon gyorsan lehet válaszolni: maximum három-négy óra, és ha Tom Fordot éjfél után még mindig megcsókolja a múzsa, akkor a párnája alatt van Post-It. Semmi sem jön a semmiből, ami a gyorsan változó divatiparban még inkább igaz, mint máshol.
Tom Ford sikertörténetének tehát kevés köze van a tündérmeséhez, de mindenekelőtt sok köze van a kemény munkához. Gyermekkorától kezdve, mint egy dizájn-érzékeny fiú, aki tizenkét évesen Gucci papucsért könyörgött szüleinek, Ford szinte meteorszerű felemelkedést ért el, amely a divatolimpiára repítette őt olyan sztárkollégák mellé, mint Giorgio Armani, Gianni Versace és Calvin Klein. Ez utóbbi egyébként a nagy példaképe.
De kezdjük az elején: Tom Ford 1961-ben született a texasi Austinban, két ingatlanügynök fiaként, de az új-mexikói Santa Fében nőtt fel. Innen New Yorkba költözött, ahol kezdetben művészettörténetet tanult a New York Egyetemen, majd a Parsons School of Design-nál építészetre és formatervezésre váltott. A diploma megszerzése után két amerikai márkánál dolgozott tervezőként, de 1990-ben Dawn Mellow, a Gucci akkori kreatív igazgatója felfedezte, és felvette női ruhatervezőnek. Hatalmas karrierugrás a fiatal Fordnak, aki ezért biztosan „kezét csókolommal” költözött Milánóba.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
A Gucci forradalom
Abban az időben a Guccinak nem sok köze volt a mai, mindent átfogó luxuskonszernhez; a hagyományos márka inkább a csőd szélén állt. Tom Fordnak azonban volt egy elképzelése, és azt nagy sikerrel követte. Alig négy évvel azután, hogy átvette az irányítást, már nem csak a női divatért volt felelős, hanem az összes termékcsaládért, az üzletek kialakításáért, a vállalati arculatért és a reklámkampányokért. Később a Guccihoz tartozó Yves Saint Laurent márkáért is ő volt a felelős. Tom Fordnak a tökéletes fotóhoz való csalhatatlan érzéke és tehetséges esztétikai érzéke vezetett ahhoz, hogy a Gucci csoport forgalma az 1994-es 230 millió dollárról 2003-ra közel 3 milliárd dollárra nőtt, amikor ő volt a kreatív igazgató. Egy igazán ragyogó siker, amely Tom Fordot élő legendává tette.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Felmentési év 2005
2004-ben Tom Ford bedobta a törülközőt, és elhagyta a Guccit. 2005-ben azonban megalapította saját márkáját, a Tom Fordot, együttműködött a Marcolin céggel a szenzációs szemüveg- és napszemüvegkollekciókat illetően, és az Estée Lauderrel együttműködve elindította saját szépségápolási vonalát, amely, mint minden más, amihez Ford hozzáért, átütő siker lett. A New York-i, milánói, tokiói vagy a híres Los Angeles-i Rodeo Drive-on található üzletek (fotó) tették teljessé a teljes csomagot.
A divat azonban nem az egyetlen szenvedély, ami Tom Fordot hajtja. 2005 az innováció éve volt: Tom Ford nemcsak saját divatcéget alapított, hanem megismerkedett partnerével és későbbi férjével, Richard Buckley-val – és megalapította saját filmgyártó cégét, a Fade To Blacket. Első filmjét, az A Single Man, amelynek Ford volt a társírója, producere és rendezője, a kritikusok és a rajongók egyaránt esztétikai remekműként ünnepelték, és a főszereplő, Colin Firth, Oscar-jelölést kapott. A második nagyjátékfilm, a Nocturnal Animals 2016-ban következett Amy Adams és Jake Gyllenhaal főszereplésével.
Szakmailag minden rendben van Tom Fordnál, a díjakat ugyanúgy gyűjti, mint a többi partjelző, és a szemüvegtervei is több díjat nyertek. A magánéletben is sokáig minden jónak tűnt: 2012-ben megszületett fiuk, Alexander, Tom Ford és Richard Buckley pedig 2014-ben házasodtak össze. A két férfi 35 évig volt egy pár, mígnem Richard Buckley végül 2021 szeptemberében – alig néhány nappal azután, hogy Fordot a New York-i divathéten káprázatos diszkó-glam show-jával ünnepelték – belehalt a régóta fennálló rákbetegségébe.