100 éves a Gucci – csak a legjobb divatmárkák tartanak ki ennyi ideig. De mitől is olyan sikeres az olasz luxusmárka? Ki a kreatív elme az ikonikus ruhák, It-táskák és szemüvegek mögött? És melyek a vadonatúj Gucci Aria kollekció legfontosabb darabjai? Egy történet a vágyról, a retro hangulatról és a lüktető szívekről.
A Gucci csapat főnöke
Egy divattervező számára nagyon kényelmes, ha nem kell hosszasan gondolkodnia a divatbemutató zenéjének kiválasztásán, hanem egyszerűen csak egy olyan dalhoz nyúlhat, amely folyamatos loopban hozza a tervek kívánatosságát egyenesen a tablóra. Így a Gucci vezető tervezője, Alessandro Michele bátran választotta az amerikai rapper Lil Pump “Gucci Gang” című slágerét, hogy elindítsa a Gucci Aria kollekció vizuálisan lenyűgöző bemutatóját.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Valójában, Michele el volt kényeztetve a választékkal, hiszen a Gucci számtalan rap számban szerepel, és a hip-hop műfajban, amely amúgy is eléggé márkafüggő, a legtöbbet emlegetett márka. Ennek köze van az olasz glamourmárka mindenütt jelenlévő bling-blingjéhez, de persze a magas árakhoz is, amelyeket csak a sikeres rapperek engedhetnek meg maguknak. Michele tehát Lil Pump mellett döntött – és a Gucci 100 éves jubileumi bemutatójának összetevőit más szempontból is bölcsen választotta meg. Az újrakontextualizálás mestere a végsőkig idézett, újraszentelt, átrendezett, és egy olyan Gucci-világot teremtett, amely több mint méltó a történetéhez. Igen, egy olyan, amely minden visszatekintése ellenére, mindenekelőtt azt mutatta meg, hogy merre fog menni az út a jövőben. Természetesen meredeken felfelé.
Guccio Gucci elbűvölő víziója
Guccio Gucci világa eleinte nem volt túl csillogó. Az olasz, liftesfiúként dolgozott a londoni Savoy Hotelben, ahol az előkelő társaság bőröndjeit cipelte az előkelő autókból a lakosztályokba. Eközben sokat tanult a felsőbb osztály (bőrönd)ízléséről, és úgy döntött, hogy bőráruüzletet nyit szülővárosában, Firenzében. 1921-től importált bőröndöket és táskákat árult ott – a szomszédos műhelyben pedig saját luxus bőráruit készíttette. A Gucci kézitáskák, amelyeket hamarosan a legendás Gucci-mintával nyomtattak, hamarosan a gazdagok és híresek kötelező darabjaivá váltak. Guccio Gucci 1953-ban bekövetkezett halála után, fia, Aldo, vette át a Gucci vezetését, amely hamarosan világszerte ismertté vált New York-i, párizsi és Los Angeles-i üzleteivel. Az 1950-es és 60-as években olyan hollywoodi sztárok, mint Grace Kelly és Liz Taylor a márkát a vásárlási listájuk első számú szereplőjévé tették.
A meredek zuhanás
De mint oly gyakran az életben, a túl gyors növekedést mély zuhanás követi – az 1980-as években az olaszországi Gucci-örökösök összevesztek azon, hogyan kellene a céget vezetni, részvénycsomagokat adtak el, Aldo Guccinak börtönbe kellett vonulnia adócsalásért. A botrány végül abban csúcsosodott ki, hogy egy bérgyilkos – akit Maurizio volt felesége, Patrizia Reggiani, bérelt – meggyilkolta Gucci unokáját, Maurizio Guccit. A Gucci történetének ezt a sötét fejezetét jelenleg Ridley Scott forgatja, Lady Gaga és Adam Driver főszereplésével. A “House of Gucci” című film a tervek szerint november végén kerül az (amerikai) mozikba.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Tom Ford for Gucci – az arany korszak
Hogyan lehet egy bukott divatmárkából újra valami nagyszerűt csinálni? Ezt kérdezte magától néhány tervező a Gucci-válság után. De csak egy tudta a választ: Tom Ford. Az akkor még teljesen ismeretlen divattervező 1994-ben vette át a gyengélkedő márka (és később az Yves Saint Laurent) vezető tervezői posztját, és érzéki, elegáns női divatjával és elegáns, dandy stílussal a férfiak számára, visszahozta a csúcsra. Tom Ford tervezte az első Gucci-szemüveget is. Ma a gyűjteményeiből származó darabokat a legmagasabb áron forgalmazzák az újraeladási-portálokon.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
2015 óta Alessandro Michele áll a Gucci kreatív csapatának élén (amelynek 2002 óta tagja), és ismét stílusos rúgást adott a márkának a lomha fenekébe. Androgén megjelenésekkel, hetvenes évekbeli utalásokkal és merész színkombinációkkal sikerült megörökölnie a Tom Ford-korszakot a maga sajátos módján, nem stilisztikailag, hanem az átütő sikert tekintve.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
Gucci Aria – A sokszínűség tiszteletére
Egy mérföldkőnek számító születésnapot ünneplő gyűjtemény sosem teljes a visszatekintés nélkül. Így Alessandro Michele is vissza mert tekinteni a Gucci 100 évére, méghozzá többször is. A vörös bársonyruha, amelyben egy férfi modell nyitja a műsort: Egy idézet Tom Ford híres 1996-os kollekciójából. A lovas sisakok, a kaspók, a fojtószalagok és természetesen a mindig visszatérő “horsebit” sziú csat: tisztelgés Guccio Gucci, a cég alapítója előtt, aki szintén készíttetett lovas darabokat. Még akkor is, ha Michele ezt a lovas témát következetesen átülteti egy olyan fétis esztétikába, amelyet Guccio akkoriban talán nem egészen így gondolt. Tollak, csipke, bokáig érő, keskeny szoknyák: Emlékek Marilyn Monroe nagy hollywoodi napjairól. És persze a Balenciaga. Ami első pillantásra egy olasz és egy francia szupermárka együttműködésének tűnik, az valójában csak egy (reklámmal teli) meghajlás Alessandro Michele részéről, Demna Gvasalia grúz ötletgazda és Balenciaga vezető tervező kulcsfontosságú darabjai előtt.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an
A kollekció legfontosabb darabjai
A Gucci 100 éves jubileumi kollekciójának meghatározó eleme, amely már most a közösségi médiacsatornákon a tetőfokra hág, egy csillogó kövekkel kirakott, emberi szív alakú kuplung. Hasonlóképpen, túlméretezett retró szemüvegek – mind az olvasószemüvegek, mind a napszemüvegek, a barna árnyalataiban pompázó Gucci-mintás nyomatokhoz. A bársony öltönyök, csatok, lovaglócsizmák és lakkbundák, amiket Michele vékony, sportos napszemüveggel és lógó orrpiercingekkel kombinált. Lehet, hogy nagy stilisztikai zűrzavarnak hangzik, de ez egy elképesztően jól működő könyörgés Michele életmottójához: nincs olyan, hogy nem lehet.
Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an