„Minden nagy dologhoz első lépés a bátorság.“ – mondta egykor a költő, Johann Wolfgang von Goethe.
És milyen igaza van, különösen, ha eme állítását az Edel-Optics-ra vonatkoztatjuk. Ugyanis tényleg bátorság kellett egy olyan vállalat alapításához, mely kezdetben napszemüvegeket kínált, majd következő lépésként márszemüvegek online értékesítésével is foglalkozik. Annak idején igazi kihívás volt az „optikába járást“ digitalizálni, de mindez a versenytárs optikai üzletek magas számának ellenére kimondottan jól működik – és mindez immár tíz éve.
Minden 2005-ban kezdődött Londonban, ahol az Edel-Optics hamburgi származású üzletvezetője, Dennis Martens egy társával közösen megalapították a London Eyewear Ltd. online optikai üzletet. A sikeres kezdés ellenére Martens kivált a társaság vállalati stratégiáját érintő különbözőségek miatt. Szerencse a szerencsétlenségben, mert ez a fejlemény vezetett ahhoz, hogy 2009 elején új partnerével, egy hamburgi iskolatársával, Tomislav Karajica-val megalapították az Edeloptics GmbH-t.
Karajica tökéletes üzleti partnernek bizonyult. Míg Martens webshop-megoldásokra van specializálódva, Karajica pénzügyekben és pénzügyi tervezésben szerzett gazdag tapasztalatot. Ezenkívül képzett építőmérnökként sikeresen irányítja az Imvest-Csoportot, amely a hamburgi ingatlanpiacon szilárd alapokkal rendelkezik a projektfejlesztés, a tervezés és a lakásépítés területén. A két üzletvezető jól bevált csapat, ugyanis immár több, mint 25 éve ismerik egymást. A rég fennálló barátság eredménye az erős bizalom, ami a mindenkori jó üzlet alapja.
Nulláról százra, szélsebesen
A két szakértő együttműködése gyorsan meghozta gyümölcsét, már az első évben nyereséget mutattak fel. Megfelelő építőkövek biztosítottak stabil alapot a sikeres kezdéshez. Ehhez tartozik egyebek között a saját fejlesztésű, innovatív shoprendszer is, melynek programozása lehetővé teszi tetszőlegesen sok nyelv, pénznem és adókulcs zökkenőmentes feldolgozását. Mindez intenzív és költséghatékony nemzetközi terjeszkedést tesz lehetővé az Edel-Optics számára. Már az alapítás évében beindultak az első külföldi online-boltok, csupán két év elteltével már Németországon kívül termelték ki a bevétel 70%-át. Az Edel-Optics ma 53 országban működtet egyedi webshopokat Ausztráliától kezdve Venezueláig.
Többcsatornás kísérleti projekt: a mindenre képes Edel-Optics
2011-ben nem kizárólag csak a nemzetközi terjeszkedésre, hanem ezzel párhuzamosan további csatornák meghódítására és a portfólió látószemüvegekre való kiterjesztésére is hangsúlyt helyeztek. Ezzel 2011 augusztusában megnyílt az első üzlet Hamburgban, a Barmbeker utcában. A hamburgi többcsatornás optikusnak ma az Ottenser főutcán (Altona) és az Alsteral bevásárlóközpontban (Poppenbüttel) van üzlete, ez utóbbihoz kapcsolódik egy óriási raktár csomagküldő központtal együtt. A modern áruházi koncepció egyesíti magában a valóságos és az online shopingolás előnyeit, ahol az ügyfelek saját elképzeléseik szerint válogathatnak iPad és virtuális tükör segítségével, mégis mindezt egy valóságos boltban, melyhez foghatót sehol máshol nem találunk. Ezt számos díj is alátámasztja, többek között a Retail Technology Award Europe, melyet 2014-ben “Best Customer Experience” kategóriában nyert el az Edel-Optics. A sikert a csupasz számok is igazolják: a nemrég indult startup cég 85 alkalmazottjával és több, mint 40.000 termékével az iparág legnagyobb játékosai közé tartozik. A félmilliónál is több szemüveggel, melyeket Hamburgból a világ 120 országába küldenek szét, az Edel-Optics egyike Európa három legnagyobb online márkás szemüveg forgalmazójának, Németországban pedig a második legnagyobb. Azt a célt, hogy a világ egyik legnagyobb nemzetközi online optikáját hozzák létre, amelyet Martens és Karajica pontosan tíz évvel ezelőtt tűztek ki maguk elé, a két barát máris elérte. De születnek még tervek…
Kollekciók, együttműködések, összeszövődések
Növekedési stratégiájának részeként az Edel-Optics kereskedelmi brand saját márkákat hozott létre. Ide tartozik egyebek között a JB by Jérôme Boateng joint venture vállalat is, melynek designere a futballsztár és divatista Jérôme Boateng. Az együttműködés 2016-ban kezdődött az első kollekcióval, melynek Cities of my Life elnevezése olyan városokra utal, amelyek szerepet játszanak a csúcssportoló életében. 2017-ben Boateng Hamburg-Wilhelmsburgban az edel-optics.de arénában mutatta be második szemüveg-kollekcióját, ami a #teamJB17 nevet viseli és sokoldalú személyiségének arculatait tükrözi. Az aktuális #BOAconnection kollekció Boateng legközelebbi köréhez, családjához és barátaihoz szól.
2018-ban indult az együttműködés a Hamburgban élő tévés műsorvezetővel, Sylvie Meis-szel is. A holland származású hölgy márciusban mutatta be választott hazájában a Sylvie Optics márka első napszemüveg-kollekcióját. A „There is no him in hero“ mottója alatt futó napszemüvegekhez kizárólag az Edel-Optics-nál juthatnak az igazán célratörő hölgyek.
Rendkívül különleges partnerség alakult ki a “Hamburg Towers” kosárlabdacsapattal. A ProA-csapat nem csupán a győzelemért küzd idegenben és otthon az Edel-Optics.de Arénában, hanem egyben a Wilhelmsburgban élő fiatalok jövőbeli lehetőségeiért is. Marvin Willoughby-t, a Hamburg Towers ügyvezető igazgatóját a “Sport határok nélkül” sport- és szociális projektért 2015-ben szövetségi érdeméremmel tüntették ki. A Hamburg Towers szponzorként való támogatása tehát a Hamburgban gyökerező Edel-Optics vállalat szívügye. Ennél jobban egyetlen városi sport sem köti össze az ifjúsági kultúrát és életmódot, így a kosárlabda tökéletes összhangban áll az Edel-Optics márka profiljával.
More than Work
Az Edel-Optics növekszik és növekszik, csak úgy, mint a választék, a márka sokszínűsége és az együttműködések hálózata. A vállalat időközben még a Gänsemarkt-on lévő jelenlegi irodát is alaposan kinőtte. 10 éves évfordulójára az Edel-Optics a Reeperbahn-on rendezte be új otthonát. Az új irodaépület egy igazi hamburgi Fórum, ahol szabadúszók, startup-cégalapítók és üzleti szakértők találkoznak egymással. A Home United Co(ol) -Working Space projektje öt emeleten egyesít mindent, amit csak St. Pauli kínálhat. Az Urban Art Gallery, az Adrenalin Lounge, az alagsorban található Mikro-Brauerei sörfőzde és a tetőterasz mellett felmerül a kérdés: még mindig melózol, vagy elkezdtél végre élni? Aki itt egy korsó Feierabend-Astra mellett szeretné élvezni a kikötőre nyíló panorámát, csak begurul irodai székével a liftbe, és már ott is van.
Szóval továbbra is izgalommal várjuk, mit tartogat még a jövő. Egy dolog biztos: nincs más optika, amely ennél szélesebb választékot kínál, ennél ügyfélbarátabb vásárlási élményt nyújt és ennél menőbb márkákat képvisel. Így hát divat- és stílustudatos ügyfeleinkkel és barátainkkal, valamint üzleti partnereinkkel örömmel nézünk elébe a következő 10 esztendőnek mottónkkal: LÁSS ÉS LÁTSZÓDJ!
Leave a Comment