„Az elme szereti a változatosságot; a szív az ismétlést.”
ismételte mindig Eszter von Kirchbach, újra és újra. És ezt nem lehet elég gyakran kihangsúlyozni, főleg, amikor a divatról van szó. Bárki, aki ebben az iparágban dolgozik, eszerint beállíthatja az óráját, vagy beírhatja a naptárba. A trendek jönnek és mennek. Aztán megint jönnek. És azután újra mennek. Ez vonatkozik a legnépszerűbb divatos kiegészítőkre is – a szemüvegekre. Egyes stílusok megjelenésük óta (tehát a debütálásuk óta) több visszatérést is megéltek, mint Menderes Bağcı a DSDS-en. Vagy ez csak nekem tűnik így?
Ebben a blogbejegyzésben belépek egy időgépbe és megnézem, milyen trendek voltak az elmúlt 100 évben.
A húszas évek – Betiltások és Emancipáció
Az 1920-as évek forradalmi évek voltak. A Brit-szigetektől a “nagy tó” másik oldaláig sok minden történt a társadalomban. Az Egyesült Államokban a nők egyre inkább egyenjogúsítottak lettek, sőt még az alkoholizmus és a hozzá kapcsolódó családon belüli erőszak megelőzésére is tiltást tudtak kezdeményezni. Mivel az alkohol az első antik sörgyártási kísérletek óta nélkülözhetetlenné vált (legalábbis a nyugati világban), óriási feketepiac jött létre a kínálat fenntartása érdekében. Az ehhez kapcsolódó konfliktusokra sok népszerű film és sorozat épült, például a Boardwalk Empire. De a 20-as éveki Angliában van valami vonzó. Sok Netflixes elképed, amikor a Peaky Blinders sorozatban az oldtimerek átgázolnak a környéken, és a gengszterek sikkes háromréteges öltönyben járnak. A húszas években, az intellektuális megjelenés szempontjából, a finom kerettel ellátott kerek fém szemüvegek nem hiányozhattak. Manapság, nemcsak a Berlini Művészeti Egyetem teljes szakállas hallgatói körében élvez ez népszerűséget. Leginkább Peaky Blinders főszereplőjéhez, Thomas Shelby-hez illik, akit Cillian Murphy játszik.
//www.instagram.com/p/B5tIfeAicg0/
A negyvenes és az ötvenes évek – Nők a csúcson
Ezekben az évtizedekben a hölgyek határozottan uralkodtak a divat világában. Audrey Hepburn, Marilyn Monroe és Grace Kelly gondoskodtak arról, hogy a macska-szem keretet állati kéréssé tegyék. Az íves alak nagyon nőiesnek tűnik és hangsúlyozza a nőies arcvonásokat. Ezt a hatást az utóbbi években felfedezték a szemüvegtervezők. Így szinte minden márkanév választékában, akik női szemüveget is gyártanak, megtalálható legalább egy macska-szem alakú keret. Ebben a körzetben a Vogue márka a szakember: „Hola Yola!” Ki nem indítana vele retro-chick divatos forradalmat?
//www.instagram.com/p/BxZxuA4nsw2/
A hatvanas évek – Egészen nagy mozi!
A 60-as években James Bond nem volt az egyetlen stílusos ügynök, aki meghódította a filmvilág képernyőit. A Martini-Schlürfer rendes konkurenciát csinált Harry Palmer-ból, a brit „The Ipcress File” kémfilmben. Fõnökei arrogánsnak, feltételezőnek és engedetlennek tartják. Ahelyett, hogy engedelmeskedett volna nekik, őt az nem érdekli, hogy mennyire elégedettek a főnökei. Lázadó természetével összhangban áll a kötelező szemüveg, amellyel minden esetet megold. Míg a többi férfi lassan felfedezte a szemüveget divatos kiegészítőként, Palmer látványosan vastag keretet viselt. A divatos, havanna-barna, teljes keretes, erős kijelentésnek és akár bűnös cselekedetnek is számíthat.
//www.instagram.com/p/B3KgnRaFHnI/
A hetvenes és nyolcvanas évek – Még nagyobb mozi!
Amig a szuperhatalmak közepes hatótávolságú rakétákkal veszekedtek és a fegyverkezési versennyel el voltak foglalva, a szupermárkák a legjobb tervekért veszekedtek és megnagyobbították a szemüvegkereteiket a versenyre. A mai túlméretes szemüveg gyökerei tehát már több mint 40 évesek. Az óriások azonban a nagyszabású módon illeszkednek a mai időkhöz, jobban, mint valaha. Ez nem a BMI-t jelenti, hanem a szándékosan túlméretezett ruhákat. A lányok nagyszerűen érzik magukat nagy testvéreik hatalmas kapucnis pulóverében, és szinte ruhaként viselhetik farmer dzsekiiket. A fiúk spotcipőt viselnek, például a Balenciaga Triple S-t vagy valami hasonló apuka cipőt, és néha magasabb sarkú cipőt is futtatnak, mint a barátnőik. Így, a szemüveg is nagyobb szabadott legyen.
//www.instagram.com/p/0GZDODsz2a/
A kilencvenes évek – Hullámos és Hangos
Azok, akik színvakként nőttek fel a 90-es években, azok elszalasztották az életet. Ebben az időben, a színek, a csillogás és a ragyogás számítottak, jobban, mint valaha. A zenei videók, amelyeket akkoriban az MTV-n és a Viva-n – jóval a YouTube megjelenése előtt – játszottak, a legjobb bizonyíték. Ez a színes életmód (szó szerint) a szemüvegen és a napszemüvegen is tükröződött. Alakjaik szignifikánsan keskenyebbek voltak, az ovális és a korábban kerek lencsék változatai így széthúzódtak. A napszemüvegeknél a színezett lencsék, különösen a kék, a sárga és a rózsaszín voltak a Hit! a fényes és futurisztikus megjelenésükkel. Ez szintén visszatér és újraindul, például Jerome Boateng JB aktuális gyűjteményében.
2000 +
A jelenlegi idő viharosabbnak érződik, mint az előző évtizedekben. Jelenleg nincs nagy válság, de sok kisebb, egymással párhuzamos építkezési telep található. És ez jó! Olyan mozgalmak keretén belül, mint a MeToo, a Gay Pride, a Black Lives Matter, a Többen Vagyunk, a Fridays for Future és sok más, sok a mozgás a társadalomban, ami szintén tükröződik a divatban is. Ez most annyira változatos, mint a fogyasztók – akár etnikai, akár gondolkodásmódban. Ezért nincs már olyan stílus, amely uralja az évtizedet. Ehelyett, minden évszakban új alkotások kerülnek a piacra, amelyek kihívást jelentenek az ízlésünk számára és a korábban bevált tervekre. Ezért várakozással tekintünk a következő évtizedre, és izgatottan várjuk, hogy mit hoznak a 2020-as évek!