Először volt az Aviator, azután jött a Wayfarer
A híres Aviator modell utódjaként, amelyet eredetileg pilóták számára fejlesztettek ki, az 1950-es évek elején dobta piacra a Ray-Ban a Wayfarer modellt. Ez a két modell az egész világon minden idők legtöbbször eladott napszemüvegei közé tartozik, és már generációk óta meghatározó a trendek terén. 1952-ig kizárólag az Aviator modell létezett, csak ekkor mutatta be a Ray-Ban az új stílusirányzatoz képviselő Wayfarert. Első ízben készültek a szárak műanyagból. Az eleinte csak feketében kapható, és az Aviatorral ellentétben lényegesen szélesebb modell, a kezdetektől fogva egy kis hosszúkás, ezüst szegeccsel lett ellátva. A klasszikus Wayfarer viselet azóta is az eredeti fazonban készül, fekete vagy teknős-színű kerettel. A tervező Raymond Stegeman alkotása, markáns formájával egy új korszakot vezetett be. Elszakadt az Aviator design vékony fém keretétől, és bevezette a műanyag keretet.
Álom luxuskivitelben és Blues Brothers
Az 1960-as években azonban részben egy félreértésnek köszönhette nagy ismertségi fokát: merthogy az a modell, amiben az aranyos Audrey Hepburn az Álom luxuskivitelben, Truman Capote regényének megfilmesített változata elején a Tiffany’s kirakatát nézi, igazából nem egy Wayfarer, hanem a Persol cég egyik hasonló modellje. Mégis, ettől az időponttól kezdve, a tévedés ellenére, a szemüveg uniszex divat lett.
A tulajdonképpen szögletes-szigorú, férfias műanyag keret, trapéz-alakú lencsékkel és “veszélyes” felirattal, szemmel láthatóan ugyanolyan jól állt a kis feketébe öltözött hölgynek, mint a kifejezetten férfias férfi főszereplőnek, akinek a szemüveget eredetileg tervezték.
Amikor 1980-ban bemutatták a “Blues Brothers” filmet, ebben John Belushi és Dan Aykroyd mellett a fekete Wayfarer játszotta a főszerepet. Az 1956-ban kibocsátott szemüveg tulajdonképpen a hatvanas években volt a csúcson. Amikor John Landis rendezése a mozikba került, még csak 18.000 darabot adtak el belőle, ami a cég méreteihez képest nagyon kevés. De ez azután egy csapásra megváltozott.
New Wayfarer – egy klasszikus új kiadása
Ennek az évszázadnak az elején a Ray-Ban piacra hozta a New Wayfarer-t, de a lekerekített, tojás-alakú lencsék csak mérsékelt sikert eredményeztek. A második generáció design-ja erősen igazodik az eredetihez, de összehasonlítva kisebb a kerete, és lágyabbak a vonalai. Bár leginkább napszemüvegként ismert, a Wayfarer ma már dioptriás szemüvegként is elterjedt.
Leave a Comment